2017exhibit

2017.3. 2 – 3. 14 /김 강 Kim,Kang/실용사진 “STILL LIFE”

김강-포스터

정물 靜物
사물 事物

시각(視覺)은, 한 인간이 그를 둘러싸고 있는 세상과 관계를 만들어 나가는데 있어서 가장 근원적인 연결고리 중의 하나라고 생각합니다. 이러한 시각을 중심으로 이루어지는, 정보의 전달과 인간 개인의 표현의 수단으로서의 사진은, 사회에서 본질적인 커다란 중요성을 가지고 있다고 판단됩니다. 정물사진은 그 사진에 포함되는 사물들에 관한 표면적인 시각적 정보 이외의 것들을 표현할 수 있습니다. 사진 대상의 선별과 배열, 그 사물들 간의 특별한 관계의 설정, 구성, 사진의 시점(視點), 색의 조합, 다른 성질의 빛의 사용 등의 다양한 방법을 사용하여 사진가는 개인적인 관심, 생각, 느낌을 암묵적으로 표현할 수 있습니다.

본 전시에서, 최근 수 년 간에 걸쳐 고객의 요청에 의해 제작되고 다양한 잡지를 통하여 출판된, 사회에서 실용적인 용도로 사용된 사진들 중에서, 사진가의 개인적인 관심의 암묵적 표현이 성공적인 사진제작에 중요한 도움이 되었다고 판단되는 작품들을 모아 보았습니다. 표현된 것들은 인간 삶의 여러 가지 측면과 연관된 것입니다. 그것들을 대략적으로 분류하면 다음과 같습니다.

음식에 내재된 즐거움과 비극의 이중적인 성격과 자연 생명체에 존재하는 구조, 색, 질감에 관한 관심, 움직이는 사물이 순간적으로 정지되는 시각적 표현을 통한 역동성과 변화에 관한 관심, 시간과 지나가는 짧은 순간의 의미에 대한 관심, 질서와 무질서/ 통제와 통제의 상실에 관한 관심, 삶 속에 내제한 모호함과 불확실성에 관한 관심, 인간의 마음과 이성의 의미에 대한 관심 등입니다. 사진을 통해 암묵적으로 표현되는 이러한 개인적이고 추상적일 수 있는 마음의 작용은, 지극히 구체적이고 즉물적인, 정물사진의 대상인 사물들과 조화되어 표현됩니다.

Photography is based on a person’s visual perception which is one of the most fundamental links in creating relationships with the surrounding world. As a means of personal expression and the communication of visual information, photography has a deep-seated importance in society. In an effective still life photograph, a viewer can notice that there is much more than mere superficial visual information of depicted objects. Through various photographic methods such as composition, the selection and arrangement of objects, the construction of special relationships between the objects, framing, vintage point, color, and lighting, a photographer can express, symbolize, and imply his and her most personal concerns, ideas, and emotions.

In this exhibition, I tried to collect photographs which support the notion that the very intimate engagement of a photographer’s mind can greatly enhance the intended photograph’s quality even when the photograph is made for a client with a specific practical purpose. These photographs were produced at the request of the customer for functional purposes in society and published through various magazines in recent years. The implied expressions in the images are related to various aspects of human life. Those are roughly classified as follows.

The duality of pleasure and tragedy inherent in food and the interest in structure, color, and texture present in natural organism, the interest in change and dynamism through visual representation of moving objects, the object itself, the meaning of time and passing moments, the interest in the relationship of order and disorder / control and the loss of control, the concern for ambiguity and uncertainty present in life, and the interest in the function of human mind and reason. This personal and seemingly abstract mind is expressed in harmony with the very specific and concrete objects of still life photography.

김강/Kim, Kang (경성대 사진과 교수)

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